Mi mindent tudok, tudhatok meg Máriáról?
1Sám 1,24-28 - Amikor aztán elválasztotta, felvitte magával, három fiatal bikával, három véka liszttel és egy korsó borral együtt, és elvitte az Úr házába, Silóba. A gyermek még kicsinyke volt. Amikor levágták a fiatal bikát, odavitték a gyermeket Hélihez. Anna ekkor így szólt: „Kérlek, uram! Életedre mondom, uram, hogy én vagyok az az asszony, aki előtted álltam, amikor itt az Úrhoz imádkoztam. Ezért a gyermekért imádkoztam, és az Úr teljesítette kérésemet, amelyet hozzá intéztem. Ezért én is kölcsönbe adom őt az Úrnak arra az egész időre, amely alatt kölcsönben kell lennie az Úrnál.” Ezután imádták ott az Urat.
Lk 1,46-56 - Mária erre így szólt: „Magasztalja lelkem az Urat, és szívem ujjong megváltó Istenemben [Hab 3,18], mert tekintetre méltatta szolgálója alázatosságát [1 Sám 1,11]. Íme, mostantól fogva boldognak hirdet engem minden nemzedék [Ter 30,13], mert nagy dolgot cselekedett velem a Hatalmas [MTörv 10,21], és Szent az ő Neve [Zsolt 111,9]. Irgalma nemzedékről nemzedékre azokra száll, akik őt félik [Zsolt 103,13.17]. Hatalmas dolgokat művelt karja erejével, szétszórta a gondolataiban kevélykedőket [Zsolt 89,11]. Hatalmasokat levetett a trónról, és kicsinyeket felemelt [Zsolt 147,6]. Éhezőket betöltött jókkal, és üresen bocsátott el gazdagokat [Zsolt 107,9]. Felkarolta Izraelt, az ő szolgáját, megemlékezve irgalmasságáról [Iz 41,8-9; Zsolt 98,3], amint megmondta atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak mindörökre” [Ter 17,7]. És Mária nála maradt mintegy három hónapig, azután hazatért.
Mi mindent tudok, tudhatok meg Máriáról? Melyek azok a jegyek Benne, melyek fontosak lehettek Isten számára, hogy Vele valósítsa meg a megtestesülés tervét?
Gyönyörködni valakiben, csodálni valakit, számomra akkor nemes dolog, ha benne azt láthatom, ami számomra egyéniséggé és személyessé teszi.
Mária eredendően az, amiért Isten számára embernek, asszonynak és anyának, egyaránt megfelelt. Nemes lélek kell legyen Mária. Ha Istennek, akkor az ember számára is figyelmet érdemlő!
Eddig, Jézus születéséig mit tudok meg Róla? Fiatal, szűz, házasságra készül, egyszerű, szelíd és szerény természetű. Tiszta lelkű, igaz zsidó lány. Azonban éles eszű, aki nem csak, hogy ismeri az Írásokat, de érti is. Benne életre kell az Írás, ami alatt azt értem, hogy Isten lelke élő forrássá válik az Írás szavain keresztül. Úgy gondolom, hogy Mária, korához képest okos, bölcs, jámbor, alázatos, józan gondolkodású, higgadt, megfontolt, ugyanakkor egy csöppet sem öntelt, de nem is bizonytalankodó, tehát: kiegyensúlyozott, magabiztos személyiség volt. Ezt a személyiségét láthatóan az Istennel való nagyon tiszta, és személyes, mély, és nyitott kapcsolatából formálta. Talán nem véletlen az sem, hogy egy nálánál idősebb férfival készül házasságra. Aki ilyenre készül, annak az értékítéletében a súlypont valahol máshol van, mint az általános és megszokott esetek többségében. Különös teremtés Mária!
Feltételezem Máriáról azt is, hogy a világképe, a maga helye a világban, ezzel együtt az ember és Isten viszonya, de a föld - az ég - az anyag, mely változó - az örök - mi rossz - és a jó -ról alkotott fogalmak, és e fogalmak közötti viszonyok Benne rendben voltak, és a helyükön voltak. Ebből eredően békesség volt benne, és a békesség nyújtotta nyugalom, merem mondani öröm, és boldogság.
Igen, személyében biztonsággal vállalhatta Isten azt, hogy nála jó kezekben lesz az Istenanyaság dolga. Nyitottan és szabadnak fogja nevelni Jézust, az Istennel való egységben. Talán elmondhatom azt is Máriáról, hogy Isten látta Benne azt az asszonyt, Aki képes megteremteni gyermeke számára azokat a körülményeket, feltételeket, melyek szükségesek e világ keretei, az adott társadalmi, kulturális és történelmi körülmények között ahhoz, amihez Isten társulhat, ahhoz, hogy a gyermekből az lehessen, akinek Isten szánta. Jelen esetben ez pedig különös szempontként volt jelen Isten elképzelésében, feltételezem.
Ilyen módon, Mária szentsége jóval megelőzte bibliai szereplését. Igen, számomra minden nőiesség, minden asszonyi szépség, jóság (embert elérzékenyítő, a bölcsesség isteni szépsége, gyengéd gyönyörűsége) ami az anyaságban éri el legfelsőbb fokát, Máriában bontakozik ki, Máriában tetőzik, és Máriában nyeri el méltóságát. Valahogy úgy képzelem el, hogy az embert megálmodott Isten, mikor meglátta teremtményét, Ádámot, akkor elérzékenyülten csodálta. Majd ebben a csodálatában, mely a szeretet csodálkozása volt, gondolt el egy még nagyobbat, és ennek a csodálatban felragyogó szeretetnek a gondolatából lett az asszony, akinek teljességét bontotta ki Máriában.
Így csodálom, szeretem, és könnyezem meg Mária alakját, akit imádattal ölelhetek asszonyomban is! Ha bármilyen szabály, törvény, megfoszt ettől embert, az nem emberséges. Erről csak az ember önként mondhat le, azért, hogy Istennek ajánlja oda e lemondását. Ha erre nem képes bárki is, túl bizonyos időn, azt nem hiszem, hogy Isten rossz néven veszi. Kell az embernek az, hogy ebben az Isten közeli élményben része legyen, ebben a társas viszonyban tapasztalhassa meg Isten nagyvonalúságát, bőkezűségét, az emberért való alázatos, és irgalmas szeretetét!
Mária nélkül nem lehet teljes Istenképe az embernek! Köszönöm Atyám, hogy ebben az összefüggésben vagy képes magadat közölni velem, kimutatni azt a szeretetet, Aki Te vagy, és amihez akarsz engem vonzani, anélkül, hogy megaláznál, vagy megrövidítenél már itt, most, azon az úton, melyen Hozzád eljuthatok! Mária, Isten Anya, legyél közbenjárójuk, a megszentelődés érdekében azoknak az asszonyoknak, kiket szerethetek! Úgy Édesanyámban, mint Társamban, és mint Leány gyermekeinkben, Menyemben, kiket az Atya szeretete az anyaság csodálatával áldott meg! Ámen