Jézus türelmetlensége ragadjon át ránk is!
Jer 38,4-6.8-10 - Ezért a főemberek így szóltak a királyhoz: „Meg kell halnia ennek az embernek, mert megbénítja ezzel a harcosok kezét, akik megmaradtak ebben a városban, és az egész nép kezét, ha ilyen szavakat szól hozzájuk! Mert ez az ember ennek a népnek nem békességére, hanem vesztére törekszik.” Cidkija király erre így szólt: „Íme, ő a kezetekben van, hiszen a király semmit sem tehet ellenetek.” Fogták tehát Jeremiást, és bedobták Malkija királyfi ciszternájába, amely az őrség udvarában volt; köteleken bocsátották le Jeremiást. A ciszternában nem volt víz, csak sár, így Jeremiás belesüllyedt a sárba. Kiment Abdemelek a király házából, és így szólt a királyhoz: „Uram király! Gonoszul cselekedtek ezek az emberek mindent, amit Jeremiás prófétával tettek, amikor bedobták a ciszternába. Meghalt volna a helyén is az éhínség miatt, mert nincs már kenyér a városban.” Erre megparancsolta a király az etióp Abdemeleknek: „Végy magad mellé innen harminc férfit, és emeld ki Jeremiás prófétát a ciszternából, mielőtt meghalna!”
Zsid 12,1-4 - Azért mi is, akiket a tanúknak ilyen nagy felhője vesz körül, tegyünk le minden terhet és a minket környező bűnt, kitartással fussuk végig az előttünk álló küzdőpályát. Tekintsünk fel a hit szerzőjére és bevégzőjére, Jézusra, aki az előtte levő öröm helyett keresztet szenvedett, nem törődve a gyalázattal; és Isten trónjának jobbján ül [Zsolt 110,1]. Gondoljatok tehát őrá, aki a bűnösök részéről maga ellen ilyen nagy ellentmondást szenvedett el, - hogy el ne lankadjatok, és lelketekben ne csüggedjetek. Mert még nem álltatok ellen a vérontásig a bűn ellen vívott harcban.
Lk 12,49-53 - Azért jöttem, hogy tüzet bocsássak a földre; s mennyire szeretném, ha már fellobbanna! Keresztséggel kell megkeresztelkednem, és mennyire vágyom utána, amíg be nem teljesedik! Azt gondoljátok talán: azért jöttem, hogy békét hozzak a földre? Mondom nektek: nem, hanem széthúzást. Mert mostantól fogva ha öten lesznek egy házban, meghasonlanak, hárman kettő ellen, és ketten három ellen. Meghasonlik az apa a fiával és a fiú az apjával; az anya a lányával és a lány az anyjával; az anyós a menyével és a meny az anyósával” [Mik 7,6].
Jézus türelmetlensége ragadjon át ránk is! Nem békességet hoz Jézus, hanem békétlenséget. A jó és a rossz ellentétét ki akarja exponálni, egymás ellen állítani szembe, hogy mindannyian értsük mi jó és mi rossz – számunkra, ahogy Isten számára is.
Talán Pál szavai világosabbá teszik számunkra: „Szeressetek tettetés nélkül, irtózzatok a rossztól, ragaszkodjatok a jóhoz.” [Róm 12,9]. „Ügyeljetek, hogy senki ne fizessen rosszal a rosszért, hanem törekedjetek mindig jót tenni egymással és mindenkivel.” [1Tessz 5,15]. Törekedni a jóra! Jézus ezt szeretné elérni nálunk a szavai által.
És erre próbál értelmezést adni Péter is: „mindnyájan legyetek egyetértők, együttérzők, testvériesek, irgalmasok, alázatosak. Ne fizessetek a rosszért rosszal, se a szidalomért szidalommal. Mondjatok inkább áldást, mert arra kaptatok meghívást, hogy az áldás legyen az örökségetek. Mert aki az életnek örülni szeretne, és jó napokat látni, az óvja nyelvét a rossztól, ajkát a hamis szótól. Forduljon el a gonosztól, tegye a jót, keresse a békét, járjon utána.” [1Pt 3,8-11]. Mert a békesség a jóra való képességben rejlik, ami a rossztól való irtózás miatti békétlenséggel nem ellentétes. Ahogy a rosszat elutasítom, úgy, egyúttal, rosszal ne válaszoljak a rosszra, ami csak olaj lenne a tűzre. Elszigetelődni, elhatárolódni a rossztól, de ne az embertől. Csak bírjam meglátni az emberben az Isten reményét a jóra. Aki, amíg él, esélyt hordoz magában rá, hogy jót tenni lehessen képes. Az Isten, ember iránti bizalmát kell nekem is közvetítenem, ami mesterség. Mert nem arról kell ennek szólni, feltétlenül, hogy én bízom benne, hanem azt kell érzékeltetni, hogy általam Istennek bizalma van benne, aminek megfelelni, aminek elvesztésétől való félelem megtartani bírja azt a másikat, a jóra való szándékában. Ezért, bölcsességeddel táplálj engem Istenem! Ámen