A szent fogalmáról elmélkedem
Lev 19,1-2.17-18 - Így szól az Úr Mózeshez: „Szólj Izrael fiainak egész gyülekezetéhez és mondd nekik: Szentek legyetek, mert én, az Úr, a ti Istenetek, szent vagyok! Ne gyűlöld testvéredet szívedben, hanem fedd meg nyíltan, hogy ne legyen bűnöd miatta. Ne állj bosszút, s ne emlékezzél meg polgártársaid igazságtalanságáról: szeresd felebarátodat, mint te magadat - én vagyok az Úr!
1Kor 3,16-23 - Nem tudjátok, hogy Isten temploma vagytok, és Isten Lelke lakik bennetek? Azt pedig, aki Isten templomát lerombolja, lerombolja az Isten. Mert Isten temploma szent, s ti vagytok az. Senki se ámítsa önmagát. Aki közületek bölcsnek véli magát ezen a világon, legyen oktalanná, hogy bölcs lehessen. Mert e világ bölcsessége oktalanság Isten előtt. Írva van ugyanis: „Megfogja a bölcseket ravaszságukban” [Jób 5,13]. Továbbá: „Az Úr tudja a bölcsek gondolatairól, hogy hiábavalók” [Zsolt 94,11]. Senki se dicsekedjék tehát emberekkel. Mert minden a tietek, akár Pál, akár Apolló, akár Kéfás, akár a világ, akár az élet, akár a halál, akár a jelenvalók, akár a jövendők: minden a tietek, ti pedig Krisztuséi vagytok, Krisztus pedig Istené.
Mt 5,38-48 - Hallottátok, hogy azt mondták: „Szemet szemért, és fogat fogért” [Kiv 21,24]. Én viszont azt mondom nektek: ne szálljatok szembe a gonosszal, hanem aki megüt téged a jobb arcodon, fordítsd oda neki a másikat is. És aki pereskedni akar veled és el akarja venni a köpenyedet, engedd át neki a ruhádat is; s ha valaki kényszerít téged egy mérföldnyire, menj el vele kettőre. Aki kér tőled, annak adj, és attól, aki kölcsön akar kérni tőled, el ne fordulj. Hallottátok, hogy azt mondták: „Szeresd felebarátodat [Lev 19,18] és gyűlöld ellenségedet.” Én viszont azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért, hogy fiai legyetek mennyei Atyátoknak, mert ő fölkelti napját a gonoszokra és a jókra, s esőt ad igazaknak és gazembereknek. Ha ugyanis csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi lesz a jutalmatok? Nemde a vámosok is ugyanezt teszik? És ha csak a testvéreiteket köszöntitek, mi rendkívülit tesztek? Nemde a pogányok is ugyanezt teszik? Ti tehát legyetek tökéletesek, mint ahogy a ti mennyei Atyátok tökéletes.
A szent fogalmáról elmélkedem. Amire segítség a mai olvasmány. Az ószövetségi író az ember szentségére tanít. Aminek kiinduló alapköve, hogy az ember senki máshoz ne mérje, hasonlítsa magát, csak és kizárólagosan Istenhez. Akit fogadjon el az ember szentnek. Akinek megismeréséből, és követéséből építheti fel magát az ember, a maga szentségi voltát. Azonban, hogy e földi halandó számára legyen valami kézzel fogható, a másik ember, a vele azonos lényhez való viszonyáról beszél a tanító, hogy világossá tegye, mi lehet elfogadható mérce, amikor a szent fogalmát magára akarja érteni. „Ne gyűlöld testvéredet szívedben”! Ne gyűlöld, és ezt az érzést mélyebbről kell visszautasítani, nem csupán ésszel, vagyis fejben, hanem a szívből. Hogy lehet ezt megkülönböztetni? Erre is nyílt, egyenes választ ad: „ne állj bosszút, s ne emlékezzél meg igazságtalanságáról: szeresd, mint te magadat”. Megértő, elnéző, nagyvonalú, megbocsátó, és minden olyan jelzőt felsorolhatunk itt, ami a szeretet ismertető jegye lehet, és még azt a fogalmat is ide hozhatjuk, amit már úgy használunk, Isten irántunk való szereteteként, hogy kiengesztelődésre kész. Amire úgy gondolok, hogy a másik emberre irányuljon, egyértelművé tegye számára, hogy nincs bennem iránta semmiféle neheztelés, vagy távolság tartás korábbi cselekedete miatt. Erre magyarázat az, hogy így fogalmaz: „fedd meg nyíltan, hogy ne legyen bűnöd miatta”. Ami annyit mond a számomra, hogy ne hordozzak magamban iránta semmi elutasító érzést, hanem tisztázzam vele a dolgot, még mielőtt mérgezne, megmérgezne, és bűnre, indulatra, ellene irányulna rossz érzésem vele kapcsolatban. De érdekes még az is, hogy ebben az utóbbi kifejtésben a testvér fogalmára alkalmaz két másik kifejezést: polgártárs és felebarát. Mintha viaskodna azzal, önmagában is, hogy kit tekintsen testvérének az ember.
De vajon Pál is ugyanazt érti a szent fogalmán, mint amit a mai ószövetségi írás? Én úgy gondolom, hogy Pál mélyebbre megy, tovább lép a szent fogalmának kifejtésében. De kifejti a gyűlölet fogalmát abban, hogy azt mondja, hogy a másikban lakó szentséget én ne romboljam le a gyűlölettel. Vagyis, bármilyen gonosz, rosszra hajló is az ember, mindenkiben ott lakik Isten szentsége, melyet nekem nincs jogom, nem szabad, vagyis csak bűn által rombolhatok le! Azt, ami még isteni szikra a másikban, de én nem azt látom, mert nekem nem azt az arcát mutatta, nincs jogom egy harmadik személy előtt lerombolni, aki talán felfedezheti benne, és általa talán még lángra is gyúlhat az, ami korábbi élettapasztalata, esetleg pillanatnyi lelki állapota, csalódása kiváltott belőle irányomban. Vagyis a gonoszságot ne keverjem össze az emberrel, felebarátommal, a gonoszság miatt ne ítéljem meg őt helytelenül. Vagy úgy is fogalmazhatunk, ahogy Pál: ne higgyem magamról, hogy azt amit tapasztalok a másikkal kapcsolatban, az bölcsességre tesz engem jogosulttá, ami ítéletben fejeződik ki általam.
Ugyanakkor, Jézus is hozzá tesz a szentség fogalmához még valamit. Jézus azt mondja, kár mérlegelni, hogy mi gonoszság és mi nem az. Hibás e megkülönböztetés, és megtévesztő is. E helyett egy új és más megvilágításba helyezi a szent fogalmának megítélését. Azt mondja Jézus, hogy „Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért”. A szeretet aspektusából mozduljunk el a másik ember, embertársaink felé. Törekedjünk a jóra, a szeretetre, a szent és ez által a bennünk lakó Isten Lelke szerinti életszemléletre, életlátásra. Magunkat se a bűnhöz való viszonyunk alapján ítéljük meg. Mert ami anyagi, világi természetű, az mind hiányolja a szentet, az isteni dimenziót. Éppen ezért, amikor Jézus azt mondja, hogy az égiekhez ragaszkodjunk, akkor pontosan azt sugallja a számunkra, hogy távolodjunk el anyagi, jelen, pillanatnyi mivoltunktól, aminek sajnos több köze van a bűnhöz, mint a tisztasághoz. Amit úgy tehetünk meg, hogy mi isteni bennem, ahhoz ragaszkodom, és ami gonoszság, azt elengedem, átengedem Jézusnak, hogy legyen ott szenvedésében, megváltásomra, bűnbocsánatomra. (L.: Mt 6,19-24)
Istenem, Te Jézus tanítása által vezetni akarsz a jóra, igazra, mi szent. Hozzád hasonlóvá akarsz alakítani engem, lelki emberré formálni. Jöjj Szentlélek Úr Isten, legyél az én szobrászom, az én szolgálatomra, hogy Isten szolgálatára legyek! Ámen