Gondolni – keresni – rátalálni!
Bölcs 1,1-7 - Szeressétek az igazságot, ti föld bírái! Gondoljatok az Úrra jó lélekkel, keressétek őt szívetek egyszerűségében, mert azok találnak rá, akik nem kísértik, s azoknak nyilvánítja ki magát, akik bíznak benne! Az aljas gondolatok ugyanis eltávolítanak Istentől, s a próbára tett hatalom megfeddi a balgákat. Mert nem tér a bölcsesség gonosz szándékú lélekbe, és nem lakik bűnnek adózó testben. Hisz a fegyelem szent lelke menekül a hamisságtól, távol tartja magát az esztelen gondolatoktól, és visszariad, ha igaztalanság közelít. A bölcsesség emberbarát lélek ugyan, de nem hagyja büntetlenül a káromló ajkának vétkét, mert Isten az ember veséit kutatja, a szívét jól megvizsgálja, és nyelvét meghallgatja. Az Úr lelke ugyanis betölti a földkerekséget, s aki egybefogja a mindenséget, az tud is minden szóról!
Lk 17,1-6 - Azután így szólt tanítványaihoz: „Lehetetlen, hogy botrányok elő ne forduljanak, de jaj annak, aki okozza azokat. Jobb lenne annak, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék, mint hogy megbotránkoztasson egyet is e kicsinyek közül. Vigyázzatok magatokra! Ha vét ellened testvéred, figyelmeztesd; és ha megbánja, bocsáss meg neki! Még ha napjában hétszer vét is ellened, és napjában hétszer tér vissza hozzád, és azt mondja: „Bánom!” - bocsáss meg neki.” Az apostolok ekkor azt mondták az Úrnak: „Növeld bennünk a hitet!” Az Úr ezt felelte: „Ha csak akkora hitetek lesz is, mint egy mustármag, és ennek az eperfának azt mondjátok: „Szakadj ki tövestől és verj gyökeret a tengerben!”, engedelmeskedni fog nektek.
Gondolni – keresni – rátalálni! Jó lélekkel – a szív egyszerűségében – rábízva magam. A bölcsesség emberbarát lélek, ami által Isten az ember veséit kutatja – a szívét jól megvizsgálja – nyelvét meghallgatja. Mert Isten bölcsessége arra próbál a Lélek erejével hatni, hogy vessük ki magunkból a gonoszságot, mi mérgezné a testet és lelket – ahogy a vese a vizet (mely tisztító eszközként magához vonja a piszkot és szennyet) és méreganyagokat szűrőként távolítja el a szervezetből. Mert a gonoszság szakadást, eltávolodást okoz ember és ember, ember és Isten között is. De a szív, mely éltetője a testnek, és az érzelmek megjelenítője is, így a szeretet táplálója, fontos, hogy megőrizze tisztaságát, épségét, ártatlanságát. Hogy mindent és mindenkit Isten előtti tisztaságában legyünk képesek szemlélni, ítélkezés, előítéletek nélkül. Ez a belső tisztaság az, mely kifejeződik, kellene, hogy kifejeződhessen a szavakban. A kifejezések, a beszéd hangulata, mértéke, és érthetősége (félre nem érthetősége) az, ami a belső tisztaságról árulkodik, vagy, elárulja gazdája zavarodottságát, álnokságát, illetve kihez tartozását.
A Bölcsesség könyvének elméletiségéről beszél Jézus az evangéliumban. A gyakorlatiságával akarja érthetővé és világossá tenni Jézus a szeretet törvényét, és lényegét.
Ezért, ha gondolatimban, gondolkodásommal törekszem megfejteni Isten hozzám szóló szavait, melyeket a Szentlélek erejével próbál eljuttatni az én elmémhez, és elmémen keresztül szívembe – bár lehet az fordítva is, hiszen vannak férfiak és nők, egyikük ésszel éli az életet, míg a másik a szívével -, akkor keresővé lehetek. És, aki keres, az rátalál arra, akit nagyon szeretne megtalálni. „Kérjetek és kaptok, keressetek és találtok, zörgessetek és ajtót nyitnak nektek!” [Mt 7,7] Mert hiszen, „ha tehát ti, bár gonoszak vagytok, tudtok jót adni gyermekeiteknek, akkor mennyivel inkább ad jót mennyei Atyátok azoknak, akik kérik” [Mt 7,11].
Jézus azonban még valamit tudtára ad a tanítványainak: Rossz az a kérésünk, hogy „Növeld bennünk a hitet!”. Hiszen nekünk kell engedelmeskednünk a szeretet törvényének ahhoz, hogy a hitünk növekedhessen. Jézus már mindent megtett azért, hogy hitünk legyen Benne. Rajtunk a sor: követésére hajlandó vagyok, vagy sem? Ezen múlik az én hitem. Akarok, Uram, a Te követeddé lenni, ebben a férges, bűnös testemben is! Ámen