Telhetetlenség, kufárság – gonoszság.
Gal 4,22-24.26-27.31 - 5,1 - Mert írva van: Ábrahámnak két fia volt, egy a szolgálótól, és egy a szabad asszonytól [Ter 16,15; 21,2-3]. De az, aki a szolgálótól volt, test szerint született, aki pedig a szabad asszonytól, ígéret folytán. Ezeket példázatképpen mondták; mert ezek az asszonyok a két szövetséget jelentik: az egyik a Sínai hegyről valót, amely szolgaságra szül, ez Hágár. A magasságbeli Jeruzsálem pedig szabad: ez a mi anyánk. Mert írva van: „Örülj, te magtalan, aki nem szülsz; ujjongj és kiálts, aki nem vajúdsz, mert több a fia az elhagyottnak, mint annak, akinek férje van” [Iz 54,1]. Tehát, testvérek, nem a szolgálónak vagyunk fiai, hanem a szabad asszonynak. Erre a szabadságra tett szabaddá minket Krisztus. Legyetek tehát állhatatosak, és ne vegyétek magatokra ismét a szolgaság igáját.
Lk 11,29-32 - Amikor a tömeg összesereglett, így kezdett beszélni: „Ez a nemzedék gonosz nemzedék. Jelet kíván, de nem kap más jelet, mint Jónás próféta jelét. Mert amint Jónás jel volt a niniveiek számára, az Emberfia is az lesz ennek a nemzedéknek. Dél királynője [1 Kir 10,1-10] felkel majd az ítéleten e nemzedék embereivel, és elítéli őket, mert ő eljött a föld széléről, hogy meghallgassa Salamon bölcsességét, és íme, nagyobb van itt Salamonnál. A ninivei férfiak felállnak majd az ítéleten e nemzedékkel, és elítélik, mert ők Jónás szavára bűnbánatot tartottak [Jón 3,5]; és íme, nagyobb van itt Jónásnál.
Telhetetlenség, kufárság – gonoszság. Mert nem fogadja el az Igazat, és annak Igazságát, mert hitetlenül a maga igazát kergeti csak. Jézus azzal, hogy azt mondja, hogy gonosz nemzedék ez, általánosít? Vagy minősíti az összesereglett tömeget? Mit mondana ma ránk? Milyen a mi hitünk?
Ha némi szociológiai érzékkel minősíteni próbálom korunkat, akkor én úgy látom, hogy kevés a pap, a hithirdető, a hétköznapi keresztény. De még a hivatásos szolgálattevők között is, mintha nem hallanánk meg Jézus szavát: „ti elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá! Ne aggódjatok tehát a holnap miatt, a holnap majd gondoskodik magáról! A mának elég a maga baja.” [Mt 6,33-34] Ahol nem elég az, hogy mi az, hogy „elsősorban”. Az is fontos, és egyben van az előző verssel, hogy „ne aggódjatok tehát a holnap miatt”. Az önátadás, megengedése Istennek, hogy életemet kezében tartsa, és dolgaimat Ő irányítsa. Ami nem kényelmességet, patópál-ságot jelent. A magam részéről megtenni mindent, és megengedni Istennek, hogy mindabból az legyen, amivé Ő változtatni akarja. Az érintett nemzedék jelenti azt a helyet, ahova engem állított Isten, de ahol nem azt teszem ami a dolgom, hanem mások dolgát akarom megoldani a magam helyéről. Okoskodás, kufárság, dölyfösség, oktalanság. Lehet, hogy pontosan azzal árulom el, azzal csúfolom meg, azzal teszem nevetségessé Isten végtelen jóságát, hogy a magam helyzetét, és helyét a világban nem ismerem fel, vagy nem fogadom el. Talán nagyravágyásom az akadálya annak, hogy kereszténnyé lehessek?
Igen, Pállal kell azon elmélkednem, amit Ő a Kolosszeieknek mond figyelmeztetőül: „Ezért tehát, ha feltámadtatok Krisztussal, keressétek az odafent valókat, ahol Krisztus van, Isten jobbján ülve. Az odafent való dolgokkal törődjetek, ne a földiekkel. Hiszen meghaltatok, és életetek Krisztussal el van rejtve Istenben.” [Kol 6,1-3]
Talán ezt nem értem: „Az odafent való dolgokkal törődjetek, ne a földiekkel.” Uram, Istenem, add nekem bölcsességedet, mi hitemnek bátorítást, lelkesítést, erőt, és gyarapodást biztosít, de ments meg a fennhéjázó gőgtől, okoskodástól, büszkeségtől, nagyratartástól; mindentől, mi farizeusi és Hozzád méltatlan. Lenni vágyom a legkisebbé, aki a legtöbbet tenni lehet képes a Te dicsőségedre! Ámen
„Nagy Szent Teréz - a nagy misztikus, az Egyház nagy megújítója, aki magáról így nyilatkozott: „Isten olyan bátorságot öntött belém, ami több, mint az asszonyi bátorság”, s akit ellenségei így tituláltak: „ország csavargója, nyughatatlan nőszemély!” - életéből saját írásai mondanak el megragadó részleteket.”
„Istenünk, ki Szentlelked által arra indítottad Szent Terézt, hogy az Egyháznak megmutassa a tökéletesség útját, kérünk, add, hogy tanítása épülésünkre szolgáljon, és az életszentség utáni vágy a szívünkben felgyulladjon!”Ámen (A nap szentjei c. sorozatból idézem)