2018.01.07.
2018. január 07. írta: Kovász

2018.01.07.

Nem is olyan egyszerű

Érthető közeg, melyet Isten teremt a számunkra

ertheto_kozeg.jpg 

Iz 55,1-11 - Ó, ti szomjazók mind, jöjjetek a vizekhez, és akiknek nincs pénzetek, jöjjetek, vegyetek gabonát, és egyetek! Jöjjetek, vegyetek gabonát pénz nélkül, és vételár nélkül bort és tejet! Miért költitek a pénzt arra, ami nem kenyér, és keresményeteket arra, amivel nem laktok jól? Figyelmesen hallgassatok rám, akkor majd jót esztek, és élvezitek a kövér falatokat. Hajtsátok ide fületeket, és jöjjetek hozzám, hallgassatok ide, s akkor élni fog lelketek! Örök szövetséget kötök veletek, a Dávidnak ígért biztos kegyelem alapján. Íme, tanúul adtam őt a népeknek, vezérül és parancsolóul a nemzeteknek. Íme, olyan nemzetet hívsz majd, melyet nem ismersz, és olyan nemzetek futnak hozzád, melyek nem ismertek téged, az Úrért, a te Istenedért, Izrael Szentjéért, mert megdicsőített téged. Keressétek az Urat, amíg megtalálható, hívjátok őt, amíg közel van! Hagyja el útját az istentelen, és gondolatait a bűnös ember! Térjen vissza az Úrhoz, aki megkönyörül rajta, és Istenünkhöz, mert ő nagylelkű a megbocsátásban! Mert a ti gondolataitok nem az én gondolataim, és az én útjaim nem a ti útjaitok - mondja az Úr. - Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én útjaim a ti útjaitoknál, és az én gondolataim a ti gondolataitoknál. Mert amint lehull az eső és a hó az égből, és nem tér oda vissza, hanem megitatja a földet, termékennyé és gyümölcsözővé teszi, magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek, úgy lesz az én igém is, mely számból kijön: nem tér vissza hozzám eredménytelenül, hanem megteszi, amit akarok, és véghezviszi, amiért küldtem.

 

Iz 12,2.4-6 - Íme, Isten az én üdvösségem, bízom és nem félek, mert erőm és ujjongó dalom az Úr, ő lett nekem üdvösségem.” Így szóltok azon a napon: „Adjatok hálát az Úrnak, szólítsátok a nevén, ismertessétek meg a népek közt tetteit! Emlékeztessetek arra, hogy magasztos a neve! Énekkel dicsérjétek az Urat, mert fönséges dolgot művelt, legyen ismert ez az egész földön! Kiálts és ujjongj, Sion lakója, mert nagy közötted Izrael Szentje!”

 

1Jn 5,1-9 - Mindaz, aki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, Istentől született. És mindaz, aki szereti azt, aki szült, szereti azt is, aki tőle született. Arról ismerjük meg, hogy szeretjük Isten szülötteit, ha Istent szeretjük, és parancsait teljesítjük. Mert az az Isten szeretete, hogy parancsait megtartjuk; és az ő parancsai nem nehezek. Mert minden, ami Istentől született, legyőzi a világot. Ez az a győzelem, amely legyőzi a világot: a mi hitünk. Ki más győzi le a világot, mint aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia? Ő az, aki víz és vér által jött, Jézus Krisztus. Nem csupán víz által, hanem víz és vér által. És a Lélek az, aki tanúskodik arról, hogy a Lélek igazság. Mert hárman vannak, akik tanúskodnak: a Lélek, a víz és a vér; és ez a három egy. Ha az emberek tanúságát elfogadjuk, Isten tanúsága nagyobb. S Isten tanúsága az, hogy tanúságot tett az ő Fiáról.

 

Mk 1,6b-11 - János öltözete teveszőrből volt, és bőröv a csípője körül, sáskákat és vadmézet evett. Így prédikált: „Utánam jön, aki erősebb nálam, akinek nem vagyok méltó leborulva megoldani a saruja szíját. Én vízzel kereszteltelek titeket, ő pedig Szentlélekkel fog benneteket megkeresztelni.” Történt azokban a napokban, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és János megkeresztelte őt a Jordánban. Amint feljött a vízből, látta, hogy megnyílnak az egek, és a Lelket, mint galambot leszállni rá. Az égből szózat hangzott: „Te vagy az én szeretett fiam, benned kedvem telik” [Iz 42,1].

 

Érthető közeg, melyet Isten teremt a számunkra. Megérthetővé akar válni az Ember számára, az Isten! Fel tudom fogni azt, hogy az, akinek a gondolatai évezredekkel magasabban járnak, mint az enyémek – akinek emlékeim, tudatos ismereteim nincsenek arról, ahonnan való vagyok (!) –, az, Aki tudja a távolságot köztem és közte, mégis áthatolhatóvá akarja tenni, mekkora alázattal van a teremtése iránt? Ráadásul, én, ezt a távolságot, csak térben és időben vagyok képes felfogni, pedig számára, Isten számára, nincs tér és nincs idő. Ő az, Aki a Van.

És a Van, egyszerre megszólal, nevesíti azt, aki olyan mint az Ember, de, Aki emberségében is az, Aki a Van. Rá akarja iránytani a világ figyelmét.

Mekkora alázattal nevesíti Isten a Fiút! Kijelentésével csak annyit mond, hogy Ember, ha én fontos vagyok a számodra, engem megérteni, megismerni, felfedezni akarsz, akkor tudd, hogy ez az Ember, aki most alárendeli magát akaratomnak, Benne telik kedvem. Azaz, Őt kövesd. Szavait idd magadba, tedd magad fogékonnyá arra, amit Ő tanít, hirdet, és tesz, mert az kedves nekem. Benne én, Az Isten, kinyilatkoztatom magamat a számodra is! Mindazt, ami számodra szükséges lehet ahhoz, hogy velem közösségre léphess!

Túl egyszerű, túl természetes az, ahogy Isten kommunikálni próbál az Emberrel. Ezzel szemben, én, az Ember elbonyolítom az életet. Mintha azért tenném, hogy ne kelljen megértenem az Istent! Istenítem Jézust, csak nehogy számon kérjen rajtam bármit is. Vagyis: emberségét olyan dolgokkal ruházom fel, hogy mondhassam: könnyű neki, mert Ő Isten személye. De, vajon, Isten, nem azért lehelte belém a lelkét, hogy én is Vele közösségre léphessek? Nehéz mit kezdenem – ugye – Jézus azon kijelentésével, hogy „Már nem mondalak benneteket szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Barátaimnak mondtalak titeket, mert mindent, amit hallottam Atyámtól, tudtul adtam nektek.” [Jn 15,15]

János, a szeretett tanítvány figyelmeztet bennünket, hogy mi a helyes viszony, amit építenünk kell Jézussal: „Ha tudjátok, hogy ő igaz, akkor azt is tudjátok, hogy mindaz, aki igazat cselekszik, tőle született” [1Ján 2,29]. Egyébként, Pál apostol mindezt ilyen egyszerű tömörséggel fejezi ki: „Mert akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” [Róm 8,14]

Jézust Isten lelke vezérelte, Pál azt mondja, hogy ez számunkra is megadatik. Isten lelke akar vezérelni engem, amire megengedővé én tehetem magam, ha képes vagyok a szabad akaratommal, Rá szabaddá válni!

Bizony, rá kell ismernem, rá kell döbbennem, hogy, mert e világ terhe van rajtam, nem vagyok képes arra, amire képessé kellene lennem! Ettől kezdve, alázatot és szelídséget vonva magamra, azt a kérdést kell megválaszolnom, hogy na jó, de mégis, mennyi az, amit ebben a helyzetben, mégis, képes lehetek megtenni? Jézus tanúság, példája, élete, szavai és mintája alapján. Kereslek Istenem, Atyám! Önmagamban, és azt a hasonlóságot, azt a hasonulási módot, amire képessé tudom tenni magam, erőlködés nélkül, csupán szeretetből, szeretettel, szeretve. Szükségem van Rád, hogy okoskodásomat félre téve, keresztemet felvállalva, mégis az legyek, aki Te akarsz lenni általam, hogy országod épüljön, és bele épüljek magam is! Ámen

A bejegyzés trackback címe:

https://eleszto.blog.hu/api/trackback/id/tr3813555495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása