Róm13,8-10 - Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak azzal, hogy egymást szeretitek, mert aki felebarátját szereti, teljesítette a törvényt. Azt ugyanis, hogy ne törj házasságot, ne ölj, ne lopj, hamis tanúságot ne szólj, ne kívánd meg a másét, és ami egyéb parancs még van, újra egybefoglalja ez az egy ige: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. (Kiv 20,13-17; MTörv 5,17-21;Lev 19,18) A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A törvény teljesítése tehát a szeretet.
Lk 14,25-33 - Egyszer nagy népsokaság ment vele, ő pedig hozzájuk fordult, és ezt mondta: „Ha valaki hozzám jön, és nem gyűlöli apját és anyját, feleségét és gyermekeit, fivéreit és nővéreit, sőt még saját magát is, nem lehet az én tanítványom. És aki nem hordozza keresztjét és nem jön utánam, nem lehet az én tanítványom.
Mert ki az közületek, aki tornyot akar építeni, és nem ül le előbb, hogy kiszámítsa a költségeket, vajon van-e miből befejezni? Nehogy miután az alapot lerakta és nem tudta befejezni, mindenki, aki látja, csúfolni kezdje őt: „Ez az ember elkezdett építeni, de nem tudta befejezni.”
Vagy melyik király az, aki amikor háborúba indul egy másik király ellen, nem ül le előbb, hogy megfontolja, vajon képes-e tízezerrel szembeszállni azzal, aki húszezerrel jön ellene? Mert ha nem, követséget küld hozzá és békét kér, amikor még messze van. Így tehát aki közületek nem mond le mindenről, amije van, nem lehet az én tanítványom.
Azt állítom, hogy Krisztus szeretetet hirdet.
Jézusnak, a mai tanításában három dolgot említ meg, és mindhárom dologban azt kell megfejtenem, megértenem, hogy abban hogyan értelmezi az általa képviselt Isten szeretetét.
Először azt mondja, hogy még a legközelebbi, vérszerinti rokonaimmal is vesszek össze, legyek rosszban.
A második esetben pedig, mintha kitérőt tenne a gazdasági élet területére. Mi az, ehhez is ért? Vagy mégsem erről beszél? Akkor miről? Ahogy már oly sok esetben a világi életből hoz példát, de mire akar utalni?
A harmadik esetben stratégiai kérdésben ad tanácsot. De vajon vannak körülötte hadvezérek, királyok, akik igénylik ezt a tanácsát? Én sem vagyok az. Akkor mehetünk is tovább, ez nem nekem szól? Vagy, mégis? Valami másról próbál beszélni, amihez az eset, csak példaként szolgál számára?
Jézus, azért jöttem, mondásaiban egyértelművé teszi tanítását a számunkra, és azt is, hogy miért beszél példázatokkal. Nézzünk néhányat:
Mt 5,17 - Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a prófétákat; nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy beteljesítsem.
Mt 10,34 - Ne gondoljátok, hogy békét hozni jöttem a földre. Nem azért jöttem, hogy békét hozzak, hanem kardot.
Mt 10,35 - Azért jöttem, hogy szembeállítsam az embert apjával, a lányt anyjával és a menyet anyósával:
Jn 10,10 - Én azért jöttem, hogy életük legyen, és bőségben legyen.
Jn 12,46 - Azért jöttem a világba, hogy világosság legyek, hogy mindaz, aki hisz bennem, sötétségben ne maradjon.
Jn 12,47 - nem azért jöttem, hogy a világot elítéljem, hanem hogy megmentsem a világot.
Jn 18,37 - Arra születtem és azért jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Mindaz, aki az igazságból való, hallgat a szavamra.
Ha valaki nekem, ma ilyeneket mond, bizony megkérdőjelezem azt, hogy normális-e. Én gondolom, hogy Jézus akkor is többnyire, e mondásai miatt, valami hasonlót váltott ki hallgatóságában, vagy, valami olyan hihetetlen, lebilincselő, és magával ragadó természetességgel mondta, hogy az az ember, aki nyitott volt a szavainak befogadására, azt magával ragadta, vagy legalább is felkeltette benne az érdeklődést.
Ez az ember valamit mond, nem értem mit, de ahogy mondja, az érdekes. Nem győzött meg, de lássuk mi lesz ebből, megyek utána, hallgatom még. És aki követte őt, figyelemmel, az láthatta csodáit, tetteit, melyek valahogy mindig összekapcsolódtak azzal és igazolták azt, amit mondott. Kezdett valami kép hallgatóságában, azokban akik még először érdeklődéssel, vagy bizonytalansággal, de figyeltek rá, összeállni Jézusról. Rendkívüli dolgokat mond és tesz, ugyanakkor a már hiteltelenné vált vezetők nemtetszését váltja ki.
Szóval, a szeretet – amit hirdet, és evilági érzelmi szálakkal összefonódott emberi kapcsolataim között lehet ellentmondás?
De lehet valami abban is, hogy amim van, abból mire vihetem. Tudnom kell, hogy mim van, és abból mit építhetek, illetve mi az, amit fel kellene feltétlenül építenem ahhoz, hogy amim van, az értékében megmaradjon, vagy, ha lehet, értékét növelhessem is?
Aztán, ha stratégiáról van szó, akkor, lehet, hogy minden ember életének kell legyen stratégiája? Ám, ha célom eléréséhez rossz stratégiát választottam, akkor változtassam meg? Egyáltalán mi a célom? Helyes, jó, értékes a célom?
Ha Jézus mai beszédét ezekben az összefüggésekben szemlélem, akkor mindháromnak lehet kapcsolata ahhoz a szeretethez, amit hirdet, ami benne búvik meg minden „azért jöttem” mondásában. Amire azért utalok, mert azt mondja, hogy a legfőbb parancs - gondolom, hogy számára is, ha számomra is ezt a követelményt állítja -: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből.” [Mt 22,37] és mindjárt után mondja, már kérdezés nélkül is, amiből arra következtetek, hogy e kettő szoros összefüggésben van egymással: „A második hasonló hozzá: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. Ezen a két parancson alapszik az egész törvény és a próféták.” [Mt 22,39-40]. Az alap, amire építkezhetek, amire stratégiát állíthatok, és aminek tükrében kell megítélnem kapcsolataimat, és vállalnom a saját keresztemet!
Minden törvény felett álló követelmény legyen önmagammal szemben! Jézus ezt tanítja, és ebben a tanításában minden szeretet onnan forrásozzon bennem, ahonnan árad felém, ami éltetőm: Uramtól, Istenemtől! Legyen életem tanúja a Te szeretetednek Istenem, Atyám, Uram, erre add meg számomra kegyelmedet! Ahogy imádkozza Szent Ignác is, Vele mondom én is:
Fogadd el, Uram, teljes szabadságomat. Fogadd el emlékezőtehetségemet, gondolkodásomat és akaratomat mindenestül.
Mindazt, ami vagyok és amim csak van, te adtad nekem: én pedig maradéktalanul visszaadom neked, és teljesen átengedem akaratodnak, hogy te irányítsd.
Nekem csak azt add meg kegyelmeddel, hogy szeresselek, és elég gazdag leszek, és nem kívánok ezen felül mást. Ámen.